venerdì 19 settembre 2014

"FURLAN A SCUELE. ISAL FINALMENTRI RIVÂT IL MOMENT DI CAMBIÂ?" DI EUROFURLAN


Furlan a scuele.

Isal finalmentri rivât

il moment di cambiâ?

....................

Dal BLOG di

EUROFURLAN

il 10 di Setembar dal 2014


Vêso presint chel film di un pôcs di agns indaûr cun Jack Nicholson e Helen Hunt? Il so titul origjinâl al jere ‘As Good as It Gets’, intant che te sô version par talian al è saltât fûr tant che ‘Qualcosa è cambiato’. Chel film e soredut chel titul nus àn tornât iniments in ocasion de zornade di formazion inmaneade de bande dal Assessorât regjonâl pe Formazion e pe Istruzion, de Agjenzie Regjonâl pe Lenghe Furlane e dal Ufici Scolastic Regjonâl dal Friûl-VJ, in cont dal insegnament de lenghe furlane te scuele, che si à davuelte îr a Udin. Cun di fat, chê iniziative e à dât pardabon la idee che al è alc che al è cambiât o che al è daûr a mudâ, a svoltâ, a cressi e a vierzi une prospetive divierse pal avignî.

Il tiermin di paragon prin al è chel de Conference regjonâl su la tutele de minorance linguistiche furlane di doi agns indaûr. La sale plene di îr, di une bande, e il desert di chê dai 24 di Novembar dal 2012, di chê altre, a son il spieli de situazion: il vueit che al à marcât i ultins agns des politichis de Regjon in cont de lenghe furlane e dai dirits linguistics dai furlans e la rapresentazion fisiche de cjolte di cussience de necessitât di fâ alc di sest de bande sei de ARLeF che almancul di une part dal mont de scuele dal Friûl.

Cun di plui, la iniziative, inmaneade in Regjon e ancje de bande de stesse Regjon (Assessorât regjonâl pe Formazion e pe Istruzion) un pôc masse a regjonâl vie (chel l’invît fat dome par talian…), e je stade utile soredut pe Regjon.

Almancul fin cumò, il gnûf guvier regjonâl nol à rivât adore a mostrâ di jessi masse diferent di chel di prime, cemût che o vin marcât in plui ocasions .

Îr nus à someât che la assessore Panariti e vedi discuviert un mont gnûf, che no lu cognosseve tant e salacor che lu calcolave ancjemò di mancul.

Che tai ultins agns al sedi stât fat pôc o nuie di sest a pro dal furlan e de metude in vore del leç regjonâl 29 dal 2007 tal cjamp de istruzion si lu à viodût ad in plen te relazion presentade de bande des rapresentantis dal Ufici scolastic regjonâl (l’USR), che inte fantomatiche rêt interistituzionâl a pro dal insegnament e dal ûs lenghe furlane metude adun tai altins agns a menzonavin diviers sogjets, ma a ridusevin dut a une sole Provincie e a dismenteavin l’Ateneu furlan.

Une mancjance no di pôc… Lis pussibilitâts a son trê: l’USR no si à inacuart che e esist la Universitât dal Friûl; cheste no à fat nuie par mostrâ che e esist e che, a tacâ di ce che e dîs la sô leç istitutive, e varès di jessi operative propit in chest setôr; ni chel e ni chê altre no àn fat nuie a pro de lenghe, dal so insegnament e dal sô ûs tes scuelis… In cualsisedi maniere: nuie di bon.

Ta chê stesse relazion al è saltât fûr alc di interessant: al è stât ricuardât il dirit di sielzi di vê l’insegnament de lenghe furlane tes scuelis (però nol è dome chel: al è ancje il dirit di ducj i citadins di cheste regjon che e ten dongje il Friûl e Triest di esercitâ il dirit ae istruzion ancje tes lenghis ‘altris’ di chest teritori: par furlan, par sloven e par todesc) e il dovê des scuelis di garantîlu. Magari cussì no, a son dirits e soredut dovês che masse dispès a son stâts dineâts, se no piês, intune situazion là che par plui di cualchi insegnant o dirigjent la autonomie scolastiche e je stade dome chê di no meti in vore ‘in autonomie’ la legjislazion di tutele…

Alc di interessant al è saltât fûr ancje ta chês altris relazions, a tacâ de reazion di une part de sale cuant che pe formazion dai insegnants si à fevelât di une verifiche des competencis te lenghe scrite: un altri segnâl di cemût che a son ladis lis robis tai ultins agns…

Tal dopomisdì a son stâts laboratoris di aprofondiment, cuntune grande partecipazion ancje chei, intant che vie pe buinore – propit par fevelâ di scuele, di dirits e di lenghis di une regjon cun plui lenghis – e je saltade fûr un altri viaç chê che e somee jessi la cuistion di fonde.

Cun di fat, se si ten cont dal fat che – e si lu à viodût ancje îr – pal Ministeri pe istruzion la tutele des minorancis daûr de leç 482 dal 1999 e je dome la realizazion di progjetuts, magari ancje in rêt, ma nuie che al vedi une sô continuitât reâl, no je altre strade di fâ che chê che la Regjon si cjapi sù la competence primarie in materie di istruzion, a tacâ de formazion dai insegnants e de ufierte formative, par che e rispieti pardabon ce che a disin i articui 2, 3, 6 e 9 de Costituzion e l’articul 3 dal Statût regjonâl.

Su chest cantin, magari cussì no, la posizion de Zonte regjonâl no somee ancjemò masse clare. In cont da fat che la lenghe furlane e vedi di jentrâ tes scuelis in maniere serie e concrete, invezit, daûr des declarazions de assessore Panariti, di cualchi ore incà al somee che no vedi plui dubis. Finalmentri.
 
EUROFURLAN

.......................

 
La scuele e à il dovê di rispietâ lis leçs di tutele e no pues sielzi se fâlu o mancul.  Ma isal simpri cussì?  
 
La Redazion dal Blog  
 
(il 5 di Otubar dal 2012) 
 
LENGHE FURLANE
DISCRIMANADE
A SCUELE
 
DAL MENSÎL
LA PATRIE DEL FRIÛL

Redazion e aministrazion
V. Basilio Brollo, 6 - 33013 Glemone (Udin)
TEL. 0432 981411  - FAX 0432 891941


SCUELE. Une scuele piçule piçule.  

Tal ultin editoriâl di Dree Valcic, il diretôr al à vût scrit de scuele, di ce che si spiete e di ce che si spere: dispès la realtât e je mancul sperançose e pui cragnose. O savìn che e esist une leç, o savìn ancje che al è un regolament e, magari cussì no, a mancjin i fonts necessaris par dâ atuazion e dignitât a ce che al è su cjarte. O savìn ben che ancje cuant che la int si esprim, cualchidun al cîr di meti a tasê dut: la vicende di Bruno Forte che al aplicave la leç, al è pai plui ancjemò un ricuart vîf.
 
In cheste suaze, o vin savût di un fat grâf sucedût tal Istitût Comprensîf di Tisane.
 
Une persone dal lûc, sustade cun me, mi à dite che no sintive la libertât di podê sielzi pal insegnament dal furlan a scuele.

Une mestre e cisicave par no  dî menaçave che il frut che al varès fat furlan al verês saltât di fat 30 oris di talian intun an scugnint dopo recuperâ parcè che jê no varès spetât nissun: il program prin di dut, ancje prin dai fruts.
 
No dome, ma a nivel di segretarie, cualchi impiegât al spiegave, “diligjentementri”, par cuâl motîf che al jere miôr evitâ di pierdi timp cul furlan.

Fin chi, un al podarès dî: a son forsit impressions, ma purtrop no je cussì. Un sms mandât a plui di cualchi gjenitôr di une assegnade ae segretarie, al visave testualmentri cussì: “La maestra (…) invita a non iscrivere il bambino a friulano”.
 
Un at grâf, sanzionabil de leç, ma ancjemò plui grâf se si pense a chei che in maniere plui o mancul sporcje, a doprin il lôr rodul istituzionâl par messedâ la int par fâi fâ ce che lôr no condividin.
 
Al è un dirit podê no jessi dacuardi suntune cuistion: al è clâr che la leç sul furlan e à di jessi miorade, ma nol è onest compuartâsi cussì.
 
La persone che mi à metût a cognossince di chei fats, no sa ce fâ. Se e sburte pal furlan, come che e volarès cun altris gjenitôrs, e à pore di jessi discriminade. La tentazion di tasê e “inlineâsi” e je fuarte.
 
Une scuele cussì e da tant ce pensâ, ancje pal gjenar di condizionament che e impon e pal gjenar di “imprinting” che al ven dât ai fruts.
 
I fats fin ca, parcè che par fortune o vin sintût al telefon la dirigjente locâl Chiara Zulian che in bon furlan si è slontanade dai ategjaments ripuartâts, declarant la volontât di fâ lûs su la cuistion e di fâ rispietâ la leç. No jerin peraulis di circostance: la siore Zulian mi à, intun moment, tirât fûr almancul trê tipologjiis diferentis par doprâ il furlan in clâf multidissiplinâr, cence sparagnâ di dîmi lis dificoltâts che la scuele si cjate a vivi, sclarint ben che e crodeve personalmentri al valôr di une culture che e partìs di chenti par slargjâsi sedi al mont che a chês altris materiis.

No crôt che Tisane e sedi un câs isolât: dal sigûr no son dome sporcjetâts, ma il câs al fâs scrupulâ che la “fabriche de culture”, la scuele, no sedi chenti ancjemò ae altece de sô part, par vie che e samee bramâ une omologazion a plui nivei.

Al fâs pensâ ancje il fat di chei furlans che a glotin e che si cjatin a domandâsi ce fâ, vint il dubi ancje su ce che al sarès just fâ. La scuele dal coraç di jessi e esist ancje a Tisane, o soi sigûr, ma viodi il dam che e pues fâ une azion di bessole al fâs pensâ, no dome sperâ. Une anime antighe di 8 agns, mi à dite une dì: cui che nol à il coraç di jessi, nol podarà mai deventâ. La pedagogjie insegnade dai fruts. O vin ancjemò tant ce cjaminâ.

Mauro Della Schiava
 
Il  5 di Otubar 2012
 
 
 
 
----------------------
 
 
 

Nessun commento:

Posta un commento