domenica 8 febbraio 2015

RADIO ONDE FURLANE, UN SOGNO CHE DURA DA TRENTACINQUE ANNI


Radio Onde Furlane,

un sogno che dura

da trentacinque anni


di Roberto Meroi

Mercoledì 4 Febbraio 2015

Il Gazzettino (Ud)


"Amarcord. O mi visi. Mi ricordo che nel febbraio 1980 sono iniziate le prime trasmissioni radiofoniche - sulle frequenze dei 90 Mhz - di una nuova emittente chiamata Onde Furlane. Non posso non ricordarmene, per il fatto che quella radio libera io stesso ho contribuito concretamente a farla nascere.

In Friuli erano gli anni successivi ai terremoti del maggio e settembre 1976 e tanta era diventata la voglia dei friulani di lottare uniti per la rinascita materiale e culturale. Una delle rivendicazioni forti era quella di poter ottenere un'università autonoma.
E uno degli elementi cardine di questa ritrovata fratellanza d'intenti era la lingua friulana. I colori giallo e blu del Friuli spuntavano un po’ ovunque. Era cresciuto molto l'orgoglio di appartenenza ad un popolo vero.

In questo contesto effervescente e coinvolgente, alcuni amici, il cui interesse comune era la crescita della coscienza identitaria, si incontrarono e decisero di intraprendere insieme un percorso incerto ma affascinante. Dopo alcune riunioni preparatorie iniziate nell'estate del 1979, si giunse finalmente all'atto notarile del
2 febbraio di 35 anni fa che, oltre a me, vide l'adesione di altri 10 soci fondatori della "Cooperative di informazion furlane", tra cui il presidente Silvano Pagani, Sergio Venuti, Mauro Tosoni, Elia Mioni, Federico Rossi, Giorgio Cavallo.Subito dopo, da un piccolo appartamento di un palazzone di 13 piani in piazzale Cella a Udine, si partì a spron battuto con le trasmissioni completamente in lingua friulana.

Fu un successo. Come fu un successo la raccolta di firme (52 mila) di richiesta allo Stato italiano del riconoscimento ufficiale della nostra lingua. Ancor più imponente fu il risultato della petizione per la costituzione della Regione Friuli, dal Livenza al Timavo, con il territorio triestino a se stante: ben 93.541 firme!

Alla fine, università e lingua friulana sono diventate realtà importanti. Rimarrebbe da realizzare l'autonomia del Friuli.

L'avventura straordinaria di Onde Furlane continua. È proprio il caso di augurare cento di questi giorni alla radio libera dei friulani! "

 ........................

 

35 agns di Onde Furlane
 

Tancj auguris!

 

Dal Blog "Lidrîs e Butui" 
 

L’associazione Lidrîs e Butui è attiva a Torino dal 2003.
Il sodalizio si propone di “unire e aggregare i Friulani residenti in Torino, nell’area metropolitana torinese e nel resto del Piemonte” e di sostenere la valorizzazione e l’uso della lingua friulana  e la conoscenza e il rinnovamento della cultura del Friuli.
 

 

"Chê dai 2 di Fevrâr e je une date impuartante pal Friûl, almancul dal 1980 incà. Cun di fat, in chê dì di trentecinc agns indaûr e tacave a trasmeti Radio Onde Furlane, che in dut chest timp, cemût che al ven contât ancje in chest articul (zapruder_ondefurlane), saltât fûr sul numar 34 de riviste Zapruder. Storie in Movimento, pal Friûl e pai furlans no je stade dome une radio, ma ancje tant di plui. 

O pensìn che se no fos stade – e se no fos, ancjemò in dì di vuê – la «radio libare dai furlans», il Friûl e furlans a saressin (ancjemò?) mancul libars e mancul furlans. 

Par sigûr, cence Onde Furlane, la lenghe furlane e sarès mancul “lenghe”: in tiermins di forme, stant che la azion de radio e di ce che si môf ator di jê e à vût une funzion no di pôc a pro dal so ricognossiment public a nivel politic e normatîf; in tiermins di sostance, par vie che il so ûs cuotidian te comunicazion, te informazion e tal intratigniment le à rinovade e rinfuarcide, i à dât une gnove vivarositât e i à dât chel status di lenghe vive, moderne e normâl (o almancul une part di chel) che lis dinamichis di minorizazion no i vevin permetût e dispès no i permetin ancjemò. 

E je vere – cemût che a sclarissin su chei altris media dal Friûl il diretôr responsabil de emitente, Mauro Missana, e il president di Informazione Friulana, la cooperative che e je la editore de radio, Paolo Cantarutti – che chel di chest an «nol è un inovâl “taront” compagn dal prin cuart di secul, memoreât dîs agns indaûr, o dal trentenâl, festezât cuntun program siôr di manifestazions, però al è par sigûr un altri travuart impuartant e par chest al merete ricuardât. 

Lis celebrazions – se si à voie di clamâlis cussì – a cjapin dentri une schirie di iniziativis dilunc vie dal mês di Fevrâr.

 Si scomence doman, sabide ai 7 di Fevrâr, cuntune pontade speciâl di Dret e Ledrôs, l’apontament setemanâl condusût di Mauro Missana a tacâ di 9.30 a buinore, là che si fasarà in struc la storie de radio e di chel Friûl «diferent» che al è stât contât cun costance de emitente, tra rivendicazions di autoguvier e di tutele dai dirits linguistics, informazion cence bavais, musiche, culture e contats cu la Europe e cul mont, cul Friûl emigrant e cun chel imigrât. 

Al sarà ancje alc altri di gnûf tal palinsest.

 Simpri doman ai 7 di Fevrâr, a 8.30 a buinore, a tachin lis pirulis setemanâls di storie, di memorie, di savietât e di ironie popolâr di Robononis: ridi e riduçâ te Basse Furlane, par cure di Ferruccio Tassin.

Impen, lunis 9 di Fevrâr, simpri a 8.30 a buinore, al torne Corais Musicâi, trasmission di divulgazion e aprofondiment musicâl prontade e condusude di Lia Bront cu la colaborazion tecniche di Roberto Gariup.

Pes novitâts plui impuartantis pai 35 agns di Onde Furlane si à di spietâ la fin dal mês, cu la scree dal sît web gnûf e di une app di pueste che e permetarà di scoltâ la «radio libare dai furlans» in ogni dontri cul smartphone e cul I-phone.

O spietìn di viodi – e soredut di doprâ – chel e chê. Par intant, o sin ancjemò in timp par dî e par scrivi: 
 

Tancj auguris, Onde Furlane!"

 
...............
 
 
 RADIO ONDE FURLANE
 
 
 

3 commenti:

  1. Quando l'assessore regionale alla cultura, il triestino Torrenti, si accorgerà che in Friuli, oltre la Società Filologica Friulana, esistono anche altre splendide realtà - spesso strutturate e con dipendenti a tempo indeterminato - che con grandissima competenza e professionalità da decenni valorizzano la lingua friulana e costituiscono l'unico vero pilastro della tutela linguistica dei Friulanofoni, stante la assenza, o quasi, di Stato e Regione?

    RispondiElimina
  2. LA RADIO DEI FRIULANI CHE HA DEMOLITO IL MURO DEI PREGIUDIZI.

    (…) Onde Furlane ha prodotto il primo telegiornale e il primo sito web in friulano, pubblica libri, dischi e riviste, opera nella creazione di servizi e strumenti linguistici informatici, organizza iniziative nelle scuole e realizza produzioni audiovisive: anche per questo è piú che una radio. Cosí crea professionalità, scopre talenti e svolge un servizio di pubblica utilità. Sono funzioni facilmente riconoscibili, ma non sempre riconosciute. Lo ricordava un paio di anni fa, proprio su queste pagine, il pluripremiato poeta Pierluigi Cappello: «Onde Furlane ha una funzione fondamentale: di testimonianza, di resistenza e di moltiplicatore culturale. Se godesse di un sostegno economico proporzionale alla quantità di idee e di energie che produce e che aggrega, sarebbe ricchissima».

    MARCO STOLFO

    Messaggero Veneto - 5 febbraio 2015

    http://messaggeroveneto.gelocal.it/tempo-libero/2015/02/05/news/la-radio-dei-friulani-che-ha-demolito-il-muro-dei-pregiudizi-1.10809957?ref=search

    RispondiElimina
  3. Mi associo al coro degli auguranti:
    "Lungje vite Radio onde furlane"
    e, appena può, potenzi il segnale per il Friuli occidentale
    Graziis di dut, ogni bene e mandi
    Ubaldo Muzzatti
    Cordenons

    RispondiElimina