mercoledì 22 gennaio 2014

E se i bêçs dal “canone” RAI a lessin a Onde Furlane? di EUROFURLAN


 
1954-2014. LA RAI E FÂS FIESTE PAI SESSANTE AGNS DI TELEVISION, MA PE LENGHE FURLANE CUI FASIAL SERVIZI PUBLIC PARDABON?



E se i bêçs dal “canone” RAI


a lessin a Onde Furlane?


di




EURO FURLAN





Dôs setemanis indaûr al è colât il 60esim inovâl de television publiche intal Stât talian. Cun di fat, ai 3 di Zenâr dal 1954 a 11 a buinore a tacavin lis trasmissions televisivis dal 'Programma Nazionale'. Vie par chê stesse zornade a levin in onde ancje il prin telegjornâl, il prin program di intratigniment e la prime trasmission sportive.

La ricorince e je stade memoreade de bande de Rai, cun celebrazions di ogni sorte. Pe ocasion, chê che e je la aziende culturâl plui grande e plui impuartante dal Stât talian, e à marcât la sô impuartance storiche e la sô funzion di servizi public. Massime di uns vincj agns incà, ae Rai i covente une vore promovi e rilançâ la sô imagjin, soredut tra la fin dal an vecjo e il principi di chel gnûf. Cun di fat, chest al è il moment dal paiament dal abonament pe television e duncje si à di convinci i citadins che chê che formalmentri e je une tasse leade al possès di un aparât televisîf si à di paiâle no dome par chest ma ancje parcè che e covente par mantignî un servizi che si presente tant che “bon” e “just”.

Propit in cont dal servizi, de sô cualitât e de sô ecuitât, in tancj di lôr, cun cjaladuris diferentis, a fasin indenant plui di cualchi dubi. Chest al vâl par esempli in cont de presince e dal ûs de lenghe furlane te programazion de concessionarie dal servizi public radiotelevisîf. Al è un argoment che i politics nostrans a frontin, soredut cualchidun, plui par fâsi propagande che par altri. I risultâts si ju viôt, stant che ce che al è previodût de normative di tutele des minorancis, che su chest cantin e je di une clarece esemplâr, nol ven ancjemò metût in vore.

Il confront cun ce che al sucêt inaltrò al fâs incressi la avilizion, tant che citadins e tant che utents e clients dal servizi public radiotelevisîf. Intant che a Bolzan pal ladin a son nûf gjornaliscj, un cjâf redatôr e doi telegjornâi, cence fevelâ dai programs radio e di chei di intratigniment e aprofondiment par television, chi di nô no je nissune programazion televisive par furlan, no je nissune redazion pal furlan, e duncje no son ni telegjornâi ni 'gr'. Al è dome alc par radio – ven a dî rubricutis di pôcs minûts cuntune pagjine web sul sît de sede Rai pal Friûl-VJ – e il dut, magari cussì no, al somee fat in maniere precarie e pôc curade.

Ce che nus covente de Rai e je soredut la television, stant che la ufierte privade e je scjarsonone. Ma cheste e reste un tabù, cun dut che slargjant ancje a furlan e todesc la programazion regjonâl de Rai 3 bis si podarès fâ daurman alc di bon.

Cussì, par ce che al tocje la radio, par doprâ inte maniere miôr lis risorsis, al somee tant miôr rinfuarcî cui che al fâs cun continuitât, cun professionalitât e salacor cun passion chest servizi public.

E par fâ alc di bon e di just, si podarès ancje dâur a Onde Furlane e a Radio Spazio almancul part dai bêçs dal 'canone' paiât de bande dai furlans.


………………

L'articolo a firma di EUROFURLAN
 è stato pubblicato sul quotidiano
"IL QUOTIDIANO FVG" 
venerdì 17 gennaio 2014 -  pagina 6


2 commenti:

  1. Una lingua che è esclusa dalla scuola, dai mass-media (radio, televisione, stampa, pibblicità,ecc.), dalle istituzioni pubbliche e la cui tutela gode di finanziamenti pubblici miserevoli, è una lingua che la POLITICA ha deciso di far morire.

    Incredibile poi che sulla stampa locale - anche in questi ultimi giorni ! - continuino a ripetersi attacchi friulanofobici alla normalizzazione della lingua friulana e al suo uso normale. Una Friulanofobia miope e ignorante che sbeffeccia la lingua di 600 mila friulanofoni senza alcun timore del ridicolo! Una Friulanofobia che ignora i principi base della traduzione linguistica e si esibisce con comiche e ignoranti argomentazioni friulanofobiche....

    La lingua friulana è una lingua normale e come tutte le lingue normali deve essere usata in ogni ambito sociale, sia pubblico che privato.

    Ridicolo poi chi "butta la croce" sui friulanofoni stessi, dimenticando quanto feroce e pressante sia la colonizzazione linguistica e dimenticando che le leggi di tutela, sia statali che regionali, sono ancor oggi per la maggior parte non attuate.

    Ridicolo anche chi pretende che in una situazione di pesantissima colonizzazione linguistica nasca un Dante Alighieri della lingua friulana. Come dire: "butta diserbante a pacchi in un prato e poi aspettati che nasca una pianta di orchidea" ! Ridicoli !

    E che dire poi di chi, sfidando il ridicolo, sbeffeccia i cartelli bilingui italiano-friulano - manifestazione pubblica "minima" della presenza della lingua friulana in Friuli?

    In una realtà sociale che emarginizza le lingue come la lingua friulana, Radio Onde Furlane e Radio Spazio 103, hanno un ruolo primario e fondamentale. E vanno adeguatamente finanziate.

    Queste due radio, assessore regionale alla cultura Torrenti, devono inserire nella loro programmazione le "romanze delle opere liriche" per poter essere finanziate in maniera adeguata dalla Giunta regionale Serracchiani e dal suo assessorato?

    RispondiElimina
  2. Nissun se ... Si scugni fâlu. O decidin nô cui che si merete il canone!
    Graziano Urli

    RispondiElimina