TAV,
SORESTANS
E LENGHE
FURLANE
Dal sito internet “eurofurlan”
No TAV, Sì FUR
Si torne a fevelâ di TAV te Basse
Furlane. Achì, compagn che inaltrò, la int e palese di jessi cuintri de grande
opare par resons pratichis e no par vie de cussì clamade sindrome NIMBY.
Cun di fat, stant che in Slovenie
al somee propit che no si fasarà, si si domandisi parcè si aial di fâ dut chest
batibui te tiere tra i flums Livence e Timau: par fâ cori un pôc plui svelts un
pâr di trens di Vignesie a Triest, che tra lis altris no fasaressin nancje une
fermade par dut il Friûl?
Tra i sorestants di chenti a son
chei (pôcs) che lu vuelin parcè che a son convints (ma no si sa ben di ce e
parcè) e chei che a disin di volêlu, magari par lâ daûr dai ordins di scudarie
che rivin dal partît o dal sponsor, ma in realtât a’nt fasaressin di
mancul. Anzit, chescj (o almancul la plui part di lôr) a saressin convints che
nol covente, che al coste masse, che al è di bant e soredut che no son i bêçs
par fâlu, ma a scuegnin mantignî une cierte posizion, intant che a sperin che
no si fasi nuie e che al massim al vegni fat cualchi alc par potenziâ la linie
esistente, che tra lis altris e risulte doprade dome pal 40% de sô
potenzialitât.
Che no sedin bêçs e che al sedi
une opare che no covente e che sigûr no vâl ce che e coste in tiermins di
risorsis invistidis e di savoltament dal teritori lu àn dit za timp indaûr
ancje personaçs che si podarès definîju “insospetabii”, cemût che o ricuardavin
bielzà ta chest articul, saltât fûr tal Istât dal 2011 su Il Quotidiano
(www.ilquotidianofvg.it).
Lu publichìn chi disot parcè che
nus somee une vore atuâl.
No dome in cont dal TAV ma plui in
gjenerâl in cont di cemût che si puedin straçâ o invistî lis risorsis
publichis, se si bade ai interès di pôcs o ai dirits di ducj.
Nus somee une vore atuâl ancje se si ten cont dal virus de friulanofobie che in chestis setemanis si palese une vore a fuart e al plate – si fâs par mût di dî – la sô sostance fate di prejudizis, ignorance, provincialisim e nazionalisim esasperât daûr di une muse resoneristiche, economicistiche e sparagnine.
Nus somee une vore atuâl ancje se si ten cont dal virus de friulanofobie che in chestis setemanis si palese une vore a fuart e al plate – si fâs par mût di dî – la sô sostance fate di prejudizis, ignorance, provincialisim e nazionalisim esasperât daûr di une muse resoneristiche, economicistiche e sparagnine.
Tant a dî: No
TAV, Sì FUR (‘fur’ al è codiç
internazionâl ISO 639-3 de lenghe furlane).
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18/07/2011
ESPERIENCIS E DÂTS A SUGJERISSIN UNE MANIERE DIVIERSE
DI PROGJETÂ E FÂ SÙ LIS GRANDIS OPARIS
TAV. Ise cuistion di mobilitât, velocitât o aviditât?
Ai prins di Lui si è davuelte tal Friûl di Mieç une
manifestazion di caratar culturâl che e veve chê di meti dongje e di confrontâ
la realtât furlane e chê dal Piemont. Tai articui di presentazion di chê
iniziative si ricuardavin, diviers elements di colegament tra il Friûl e chê
regjon taliane. Par sigûr al è stât dismenteât un altri aspiet che, massime in
chescj ultins agns, al ten dongje a fuart e a palês Friûl e Piemont: in ducj
doi i câs a son teritoris che a son stâts savoltâts, e a son daûr a tornâ a
jessilu, par vie de costruzion di grandis infrastruturis e di gnovis oparis
publichis e che e je int che si organize par fâ cuintri a chescj progjets.
A saltin fûr daurman denant dai voi il TAV, il tren a
alte velocitât, là vie te Val di Susa, ma ancje chi di nô, te Basse, o lis
gnovis autostradis che ogni trop al ven fûr che si varessin di fâ, tra Cimpiel,
Secuals e Glemone e tra la Cjargne e il Cjadovri, o ben ancjemò i eletrodots
che di nord a sud e di soreli jevât a bonât a varessin di tressâ la Patrie.
Tai dîs passâts e je vignude fûr su internet (http://altofriuli.com/discussioni/la-val-canale-canal-del-ferro—la-nostra-val-di-susa-.htm) une
riflession interessante fate di Franceschino Barazzutti, za president de
Associazion dai Sindics de ricostruzion dal Friûl, propit su chescj argoments,
tornant indaûr ae costruzion de autostrade di Damâr a Tarvis e al rignuviment
de linie feroviarie che e passe in Cjanâl dal Fier e Val Cjanâl e e va in
Austrie. Al ven fat, in particolâr, un belanç su la ferade, che al è positîf
dome in part.
Se si gjave la vision di partence, daûr de prevision
dal disvilup de integrazion economiche e politiche cu la Europe centriorientâl,
il rest al è falimentâr: pal impat ambientâl e socioeconomic de opare, pal fat
che la comunitât locâl e à subît in maniere passive chê infrastruture e soredut
pal fat che la linie no je stade mai doprade ad implen.
Cheste prospetive negative e je
chê che si palese, magari cussì no, ancje pal TAV. La Val di
Susa za cumò e je tressade di une autostrade, di dôs stradis statâls e di une
linie feroviarie, ancje chê doprade une vore di mancul di ce che si podarès.
Cun di plui a son diviers studis che a mostrin che al è un progjet vecjo,
prontât passe vincj agns indaûr, che nol ten cont dai flus di trafic reâi e
potenziâi, che al coste une sdrume di bêçs e che al sarà fûr scjale ancje cuant
che al vignarà finît. In struc: al coste tant e al rint pôc.
Chel stes al salte fûr ancje chi di nô: a part la
mobilitazion popolâr par fâi cuintri, i dams ambientâi e i coscj, daûr dai
studis di diviers esperts indipendents, al è stât il stes ad
di FS, Mauro Moretti, a declarâ in public, timp indaûr, che il TAV, dopo
Vignesie, al sarès dibant, su la fonde di criteris economics. Al
sarès pardabon di pensâi parsore, di meti dongje dut ce che al covente par capî
e decidi pardabon no dome cemût ma ancjemò prime se si àn di fâ cierts
intervents.
Pe vite, pai dirits, pal disvilup e pe mobilitât di ducj. E no dome pe aviditât di cualchidun.
Pe vite, pai dirits, pal disvilup e pe mobilitât di ducj. E no dome pe aviditât di cualchidun.
EURO FURLAN - eurofurlan@gmail.com
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