domenica 23 ottobre 2011

"DIFFIDA" A RAI E MINISTERI: RINGRAZIAMENTI



DIFFIDA A RAI E MINISTERI
RINGRAZIAMENTI

Il “Comitât pe autonomie e rilanç dal Friûl”, ringrazia pubblicamente:
l’Avv. Vitto Claut – Presidente regionale della “Associazione Codacons Friuli – Venezia Giulia”, per aver creduto nei diritti linguistici della minoranza linguistica storica friulana e aver accettato la nostra proposta di iniziare l’avventura di questa diffida.
Il “Comitato 482” per la preziosissima e fondamentale consulenza fornitaci.
La Provincia di Udine e il suo Presidente on.le Pietro Fontanini, il Comune di Udine e il suo Sindaco prof. Furio Honsell, l’Arcivescovado di Udine e il suo Arcivescovo mons. Bruno Andrea Mazzocato, l’Università del Friuli e il suo Rettore prof.ssa Cristiana Compagno, la Società Filologica Friulana e il suo Presidente dott. Lorenzo Pelizzo, per aver accettato di sottoscrivere la diffida senza alcuna perplessità o titubanza, nella certezza che i diritti linguistici sono diritti umani primari non calpestabili o violabili.

GRAZIE A TUTTI VOI !

Il Comitât pe autonomie
e rilanç dal Friûl
----------------


LA VITA CATTOLICA
Settimanale dell’Arcidiocesi di Udine
Venerdì 21 ottobre 2011

Rai e Ministeri difidâts

di Erika Adami

Tachìn di un fat di fat. O sin al cuart contrat di servizi tra il Guvier talian, cul so ministeri di riferiment, e la Rai, la societât concessio­narie dal servizi public radiotelevisîf, li che, ancjemò une volte, ai furlans ur è stât dineât un dirit - chel di vê trasmissions  radiotelevisivis  in  lenghe -, ancjemò une volte la leç, statâl 482/99, chê che e tutele lis minorancis linguistichis storichis, e je stade violade, e la posizion de Comission parlamentâr di vigjilance Rai e je stade metude di bande.
I furlans no domandin l’impussibil. Dome chel che ur spiete. Chel dirit, di fat, al è stabilît dal decret di atuazion de leç 482/99, che al impon condizions precisis pal rispiet de leç intal contrat di servizi. Violât. I responsabii? Il Guvier talian, cui ministeri di riferi­ment, e la Rai. Ven a stâi i sogjets firmataris dal contrat. Tai lôr confronts e ta chei de Presidence dal Consei dai ministris, e je stade indreçade la difide di bande dal Comitât pe autonomie e il rilanç dal Friûl e dal Cadacons regjonâl. L'at al è fmalizât a fâ fâ ae Rai lis trasmissions in lenghe, stant che ancje chês radiofonichis realizadis in vie sperimentâl e fìnanziadis de Regjon Friûl-Vignesie Julie, a son finidis (ai 31 di Dicembar stât).
«Il dirit a chest servizi in lenghe al è stabilît de leç. 482/99, de Cjarte europeane des lenghis regjonâls e minoritariis e di pronunciaments gjenerâi di organisims internazionâi - al dîs Ro­berto Dominici, coordenadôr dal Co­mitât pe autonomie e il rilanç dal Friûl -. Di marcâ che la Comission parla­mentâr di vigjilance si è pronunciade, ae unanimitât, a pro des trasmissions par furlan e, no cate chest, la latitance de Rai in mert e va indevant. Di ca, la decision di ricori ae difide che e a coinvolzût cetancj sogjets rapresentatîfs dal Friûl».
Di fat, a sotscrivi l'at a son stâts la Provincie, il Comun e la Arcidiocesi di Udin, la Universitât dal Friùl e la So­cietât filologjiche furlane.
Tal ultin contrat di servizi, in gracie dal parê de Comission parlamentâr di vigjilance Rai, al someave che si ves rivât a fâ un pas indenant cu la citazion esplicite de lenghe furlane tra chês che la Rai e a di doprâ te sô programazion, ma, ae fin, «la prescrizion e je stade metude di bande te stesure definitive dal contrat», si ricuarde tal at di difide. Cun dute probabilitât, pai probleme di simpri: i bêçs. Fin cumò ju a simpri tirâts fûr la Regjon, ma «la presince de lenghe furlane te radiotelevision publiche e à di jessi garantide de Rai cu lis risorsis che a vegnin metudis par cuvierzi il contrat di servizi o, al plui, di une convenzion jenfri Stât e Rai», al è stât ricuardât plui voltis ancje dal Comitàt 482.
Duncje, cumò vonde. Comitât pe autonomie e il rilanç dal Friûl e Codacons regjonâl a difìdin Presidence dal Consei dai ministris, ministeri dal Svilup economic e Rai (indreçant l'at, par cognossince, ancje al ministeri dal In­terni, Rai - sede regjonâl dal Friûl-Vignesie Julie, Corecom - sede regjonâl dal Friûl-Vignesie Julie e Agcom - Autoritât pes garanziis tes comunicazions) «a meti in vore dutis lis misuris, provediments, ats aministratìfs gjenerâi, necessaris a fâ buinis dutis lis prescrizions de leç 482/99 e, in particolâr, a previodi l’oblic di adotâ lis convenzions prescritis par individuâ i livei di tutele de lenghe furlane, e, par chel che al inten ae Rai, a previodi e garantî la programazion di trasmissions radiofonichis e televisivis in len­ghe furlane in Friùl-Vignesie Julie (e, tal specific, notiziaris, programs culturâi e di intrateniment di cualitât) cu lis modalitâts previodudis de leç».
Se lis prescrizions no vignaran fatis buinis dentri di 90 dîs dal riceviment dal at (che al è stât mandât ai 19 di Otubar), i firmataris a podaran procedi par vie judiziarie cuintri Presidence dal Consei dai ministris, ministeri dal Svilup economic e Rai, domandantjur ancje i dams pe mancjade atuazion de normative.
erika adami
------------------------

Sulla “diffida”, venerdì 21 ottobre 2011,  sono stati pubblicati articoli di stampa anche sui quotidiani IL MESSAGGERO VENETO (Udine), e IL GAZZETTINO (Udine)

2 commenti:

  1. La politica regionale e nazionale, non può rispondere a questa diffida proponendo, dopo la presentazione della diffida stessa, soluzioni minimali e del tutto inadeguate: la legge 482/99 va rispettata e non "gabbata" per l'ennesima volta.

    E, ancora meno, si possono proporre "riequilibri" a danno di altre minoranze linguistiche regionali. Non si tenti di "usare" politicamente i friulani in funzione anti-slovena: lo ha già fatto il fascismo. Basta e avanza.

    Esiste un problema che la politica regionale e romana, non hanno mai voluto risolvere: non si cerchino ora scorciatoie per "fingere" di risolverlo.

    RispondiElimina
  2. Il senatore Mario Pittoni negli ultimi giorni ha fatto conoscere - sul problema del friulano in RAI - una sua proposta.

    Mi permetto di ricordare al senatore Mario Pittoni:

    1) i friulani pagano il canone televisivo.

    2) Lo Stato italiano e la RAI, sono già stati più volte, INUTILMENTE, messi in mora dalla Commissione europea che si occupa della tutela delle minoranze linguistiche, relativamente alla violazione dei diritti linguistici dei friulani.

    3) siamo già al QUARTO contratto di servizio RAI - GOVERNO ITALIANO, che VIOLA i diritti linguistici della minoranza linguistica storica friulana.

    4)la presenza della lingua friulana nei programmi della radio-televisione pubblica DEVE essere GARANTITA DALLA RAI con le risorse messe a disposizione per la copertura del servizio radiotelevisivo, o, eventualmente, con una convenzione tra STATO e RAI.

    5) I vari governi regionali si sono sempre ben guardati dal porre in atto legittime azioni legali contro i Ministeri e la RAI.

    6) Non è accettabile la soluzione di togliere anche solo un centesimo alle altre minoranze! Non è con una guerra tra poveri che si risolve il problema!

    Il senatore Mario Pittoni, dunque, non proponga soluzioni minimali non più accettabili: c'è una legge, la si rispetti finalmente!

    I friulani stanno solo chiedendo quanto spetta loro e nulla di più!

    RispondiElimina