giovedì 20 marzo 2014

SPECIÂL 3 DI AVRÎL - AIAR DI RESTAURAZION SUL COMPLEAN DAL FRIÛL



SPECIÂL 3 DI AVRÎL

AIAR DI RESTAURAZION
 
SUL COMPLEAN DAL FRIÛL
 
di

Mauro Tosoni
 
dal Mensîl
 
LA PATRIE DAL FRIÛL”
 
Març 2014
 

    
La moderne societât de informazion e petene vie la memorie: no si visisi plui di ce che a domandavin lis manifestazions pe universitât dal Friûl di 40 agns indaûr, figurìnsi il 3 di Avrîl dal 1077.
Vonde cu lis fotis de no concorence cun Triest”, al diseve il professôr Tarcisio Petracco, “il Friûl al à dirit a une universitât vere, vadì concorenziâl”.
O stimi che al convegni cooperâ ducj”, e declare te scree dal an academic la presidente de Regjon Debora Serracchiani, “plui che lâ indenant a competi tra di nô”.
Ce coventino tancj centris di ricercje intune regjon tant piçule? - al diseve timp indaûr un de Area Sience Park di Triest - Vonde un, chest”.
Par cumò no lu disin in forme davierte, ma lu pensin in tancj, dentri cheste gnove classe dirigjente, di drete o di çampe che a sedin: “Podìno permetisi tancj ospedâi, tancj teatris, tancj conservatoris, tancj museus?”. Figurìnsi po il furlan: “Parcè straçâ bêçs par tignî vive une lenghe che e je in dut câs destinade a murî?”
A son dome i ultins segnâi di une rive jù centralistiche, sclopade sì cu la crisi economiche, ma che e ven di plui lontan.
Cemût si fasial a guviernâ un mont che al è simpri plui complès e che al cor simpri plui svelt? Semplificant e decidint. E dulà si puedie ridusi al sempliç la complessitât e decidi besvelt? Al centri, no mo.
Sierìn lis provinciis, alore, lis regjons, din dongje i comuns masse piçui.
Cui varessial di fâ ce che provinciis, regjons, comuns a àn fat fin cumò? Il stât, no mo, ministeris, prefets, comissaris. Dut plui sempliç, dut plui a bon presit, dut plui svelt. Mancul democratic? Un presit che in timps di crisi o scugnìn paiâ
A tornin fûr ideis che si pensave sepulidis. O vin sbaliât a pensâ che “piçul al è biel”. Cumò al è biel il grant.
Daûr dal retôr de Universitât dal Friûl Felice De Toni, dal model di sisteme universitari imbastît de politiche taliane e salte fûr une “derive neofordiste”: dome lis grandis universitâts a varan didatiche e ricercje, chês piçulis a scugnaran contentâsi di dâ lis laureis trienâls.
La çampe e torne parsore des sôs decisions di cualchi an indaûr: la riforme dal titul cuint de Costituzion, si dîs, e da masse podês aes regjons, al covente un ridimensionament. In ce cjamps? Par esempli, in chel de energjie e dal turisim che a àn di tornâ al stât.
E pûr, nol è stât il centralisim a fânus fâ une ricostruzion che ducj a declarin esemplâr. E je stade la gjestion de bande di Regjon e Comuns, al è stât il control de bande de int. In struc, la autonomie. Lait a viodi ce che al à cumbinât il stât in Sicilie tal Belice, o, par restâ plui dongje tal timp, a L’Aquila.
E nol è stât il centralisim a fâ deventâ la nestre universitât une des miôr in Italie in rapuart aes sôs dimensions: e je stade la sô autonomie.
La concorence, impen di jessi un mâl, i à dât un sburt decisîf no dome ae sô cressite, ma ancje a chê di Triest.
Nol è vêr che la miôr ricercje si fasedi intes struturis plui grandis. Il secuenziament dal gjenome de vît – prins tal mont – lu àn fat tal pôl tecnologjic di Udin: ce àno fat di memorabil te plui grande e tant plui finanziade Area Science Park di Triest?
Se “grant al è biel”, cemût mai – come che al ricuardave il retôr De Toni “lis dîs miôr universitâts dal mont – tant che Harvard, Stanford, Oxford, Cambridge, Berkeley, MIT – àno un numar di students pari a 16mil, come Udin”?
No je vere che tal mont di vuê progrès e inovazion a vignedin des grandis fabrichis, des grandis universitâts, dai grancj ospedâi: a vegnin di grandis rêts fatis di grups di piçulis e mediis dimensions.
L’avignî al poie suntune vision reticolâr, la uniche che e rive a tignî dongje la complessitât dal mont.
 
Il centralisim che al fasarès dut plui sempliç, al è dome la ilusion di chei che a cjaminin cul cjâf voltât par daûr.
 
Mauro Tosoni
 
 

1 commento:

  1. Sar Tosoni, ti lui scrit timp indaur di persone e lu scriv adess publicamenti: une analisi straordenarie par clarece e precision. E ducj a podaressin (e dovaressin)
    capiti. Sperin ben.
    Itant, ogni ben e mandi
    E scriv inmò, satu.

    RispondiElimina