2e conference regjonâl di verifiche e di propueste su la atuazion de leç regjonâl 29/2007 (Normis pe tutele, valorizazion e promozion de lenghe furlane)
1 e 2 di Dicembar 2017 a Udin
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La tutele de lenghe furlane
tal setôr de Istruzion
La tutele de lenghe furlane
tal setôr de Istruzion
INTERVENT DE PROFESSORE
SILVANA SCHIAVI FACHIN
l'1 di Dicembar a Udin
l'1 di Dicembar a Udin
"La
formazion professionâl des/dai mestris di/in lenghe furlane native o
seconde ( LN e L2)"
par
cure di Silvana Schiavi Fachin
Dopo
di vê let la lungje relazion sul teme di “ISTRUZION” o ripuarti
dôs considerazions finâls stant che mi somee che a vebin bisugne
di cualchi sclariment.
La
prime e dîs:
- Nella secondaria di primo grado i docenti disponibili all’insegnamento della lingua friulana sono pochi rispetto alle esigenze e non adeguatamente formati rispetto al CLIL;
Mi ven sù subit un dubi sot
forme di domande: “Pensie la Comission che dome pes mediis e coventi une
professionalitât ben tressade e dome par introdusi la metodologjie
CLIL ( Content and Language Integrated Learning)?
Par
insegnâ il furlan, e in furlan, come par insegnâ dutis chês altris
lenghis, al covente che lis insegnantis a vebin une solide formazion
linguistiche e glotodidatiche.
La
formazion linguistiche e à di sei di caratar teoric e pratic. Chê
teoriche (Linguistiche Gjenerâl)
ur furnis i principis fondamentâi che a regin il sisteme di une
lenghe, eur sclarìs la diference che a esist tra une acuisizion
spontanie, par imersion e un aprendiment
che al compuarte riflessions e resonaments. La Linguistiche
Aplicade che ur furnìs i nivei
di competence di rivâ a otignî in
conformitât de etât dal arlêf, de tipologjie de scuele e v.i.
La Pragmatiche
che e descrîf l’ûs sociâl de
lenghe: ambits comunicatîfs e regjistris (privât~public;
informâl~formâl; aministratîf; leterari; sientific; tecnic e v.i.
La Linguistiche Contrastive che
e met a confront dôs (furlan~talian; furlan~inglês) o plui
lenghis (furlan~talian~albanês) metint in lûs lis someancis e
lis diferencis ancje di caratar culturâl. Insegnaments di
Psicolinguistiche e Neurolinguistiche
a judin il docent a capî il nivel di
svilup cognitîf dai students e duncje decidi se e cuant proponi une
metodologjie come il CLIL (Content and
Language Integrated Learning) che e
domande che il student al paroni pulît lis nozions di timp, spazi,
cuantitât e v.i. par podê frontâ cun profit dai contignuts di
caratar cognitîf e imparâ a doprâ i lengaçs setoriâi o
tecnicospecialistics che j coventin par capî, imparâ a doprâ e po
rivâ a lei e a scrivi tescj di siencis, di gjeografie, storie,
matematiche, fisiche e v.i. Une specialiste di chest cjamp di
ricercje, Carmel Mary Coonan de Universitât Ca’Foscari di
Vignesie e scrîf:
L’errore
nel quale è facile incorrere è quello di usare la materia meramente
a fini linguistici trasformando così l’esperienza in un
insegnamento di microlingua. La materia diventa il veicolo per
l’insegnamento delle L2/LS. Una vera situazione di una lingua
veicolare non nativa invece è l’opposto: si inseguono gli
obiettivi didattici della materia non-linguistica che sono
primariamente concettuali, cognitivi e operativi ( conoscenze e
competenze), non linguistici. Per questo motivo è preferibile che
sia il docente della materia a svolgere il percorso anziché il
docente di lingua.
O soi invecit in plene cunvigne
cu la Comission Istruzion cuant che e pon l’obietîf di:
2. Richiedere una
formazione di qualità ai docenti già in elenco anche con percorsi
di formazione permanente.
No cjati però nissune osservazion critiche a
proposit de scjarse atenzion che l’Universitât dal Friûl,
soredut dopo che al è stât distudât l’insegnament di Didatiche
des Lenghis Modernis pe formazion in servizi dai/des insegnants/is di
inglês e di furlan che a lavorin belzà tes nestris scuelis e
indulà che purtrop, stant la scjarse preparazion di tancj e di
tantis di lôr al ven lesionât in maniere grâf il dirit dai arlêfs
di imparâ. No si cjate nancje nissune critiche sul curriculum
di studis dal Cors in Siencis de
Formazion Primarie che al à il
compit di formâ i gnûfs insegnants. Par chest an (a.a. 2017-18) al
previôt dome Leterature furlane
tal secont an intant che la Didatiche
dal furlan e i cors di
Plurilinguisim e Didatiche Plurilengâl e
di Linguistiche Furlane, previodûts
pal tierc an no son stâts ativâts ( viodi sul sît). A proposit de
domande di fâ pratiche di lenghe orâl e scrite che e ven di un
continui de bande dai insegnants plui cussients e che e à puartât
a modificâ il program iniziâl dal cors di 300 oris che al è stât
organizât de nestre Universitât dal 20 di Avrîl dal 2015 al 30 di
Avrîl dal 2016 insiorant unevore la part di esercitazions pratichis, al va marcât che tal Cors di Siencis de Formazion Primarie,
a son ativâts sì ogni an dai
Laboratoris di Inglês ma
no indi è nissun pal Furlan! Si
trate di un cors a cicli unic cun prove di amission. 402 a son stadis
lis domandis ai esams di amission; 43 a son stadis declaradis no
idoniis (cence une preparazion
adeguade) e di chês altris 152 a
son stadis ametudis. Stant che la iscrizion al cors di furlan e je
facoltative o ai vude la informazion che dome un 15
lu àn sielt!
O domandi: 1.
Parcè nol vegnial segnalât al MIUR
il numar di docents preparâts che a coventin di an in an? 2. Parcè
si tardie tant la certificazion des competencis dai docents e des
docentis de LISTE regjonâl par tacâ a programâ cun regolaritât
cors di formazion in servizi? 3. Parcè no si domandie al MIUR di
bandî i concors publics ancje par insegnâ il furlan?
Silvana Schiavi Fachin
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Prof.ssa Silvana Schiavi Fachin, è stata docente di "Didattica delle Lingue" presso l’Università degli Studi di Udine. Tra il 1987 e il 1992 è stata eletta deputata al Parlamento italiano e durante questi anni, presentò, assieme ad alcuni colleghi, la proposta di legge "Norme in materia di tutela delle minoranze linguistiche".
La redazione del Blog ringrazia la prof.ssa Silvana Schiavi Fachin per averle concesso la pubblicazione del suo intervento avvenuto l'1 dicembre 2017, durante la prima giornata della 2a Conferenza regionale di verifica e proposta della l.r. 29/2007.
Silvana Schiavi Fachin
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Prof.ssa Silvana Schiavi Fachin, è stata docente di "Didattica delle Lingue" presso l’Università degli Studi di Udine. Tra il 1987 e il 1992 è stata eletta deputata al Parlamento italiano e durante questi anni, presentò, assieme ad alcuni colleghi, la proposta di legge "Norme in materia di tutela delle minoranze linguistiche".
La redazione del Blog ringrazia la prof.ssa Silvana Schiavi Fachin per averle concesso la pubblicazione del suo intervento avvenuto l'1 dicembre 2017, durante la prima giornata della 2a Conferenza regionale di verifica e proposta della l.r. 29/2007.
Brave Silvana! Tu âs metût il dêt inte plaie.
RispondiEliminaNol è avonde vê insegnants di lenghe furlane (cence certificazion linguistiche par altri!) se podopo no san insegnâ ben la lenghe furlane e in lenghe furlane.
E al è compit de Universitât furlane preparâ ben i insegnants: lu fasie avonde la nestre Universitât nassude par volontât del popul furlan?
Nol pâr che al sedi ancjemò cussì...