giovedì 2 gennaio 2014

RAI TRIEST E MINORANCE FURLANE: LINO A STÂ ANCJE NÔ IN LADINIE?



in Ladinie e in Friûl
dal Blog di
William Cisilino


Ai furlans ur àn volûts passe 13 agns par otignî de RAI chel scjaput di minûts di trasmissions in lenghe furlane che si sintin ogni tant ae radio: 25 in dì, dal lunis al vinars, par sei precîs. Une miserie, massime se si considere che la leç 482/99 no fevele dome di radio, ma ancje di television publiche, dulà che il furlan al è inesistent.

E o sin daûr a cjacarâ di programs, e no di informazion. Al samee, di fat, che dome ipotizâ un Gr o un Tg par furlan al fasi vignî il mâl de urtie a chei di Viale Mazzini. Segnâi de politiche sul teme (cumò, come prime)? Zero. De cuistion no i free nuie a di nissun. Come ancje no i free a di nissun dal ridimensionament continuât che e subìs la sede RAI di Udin.
Dute une altre musiche, invecit, chê che si scolte des frecuencis radiofonichis e televisivis de RAI Ladine di Bolzan. Lis gnovis positivis a son fintremai dôs. La prime e je epocâl: la redazion ladine, metude adun di 9 di lôr (sì, o vês let just!), e varà un so cjâf redatôr, tant che lis redazions taliane e todescje. Cun di plui i ladins a doplein la lôr presince inte informazion televisive, cuntun gnûf Tg cuotidian di 10 minûts, che al sarà metût in onde aes 10 di sere. Chest si zontarà al Tg che al va in onde ogni dì tor lis vot di sere. Cun di plui e sarà insiorade ancje la part di programs televisîfs.
Ladins UFO, in sumis? Sì, tal sens che i politics tirolês a lavorin pardabon. Pai nestris, invecit, la peraule si scuen scrivile in piçul: “a ufo”.
---------------

Dal sito ufficiale della Provincia autonoma di Trento

RAI Ladina
Dal 4 novembre un nuovo palinsesto per la programmazione TV in lingua ladina con un secondo notiziario di informazione serale
A partire dai primi giorni di novembre, accanto alla consueta edizione del telegiornale delle 19.55 (il tradizionale TRAIL) è prevista un'ulteriore edizione quotidiana di dieci minuti alle ore 22. La nuova pianificazione è garantita dalla nuova linfa approdata in redazione, rappresentata dalla nomina di un caporedattore e dall'incremento del numero di giornalisti passati da sei a nove componenti, tre della Val Gardena, tre della Val Badia e tre della Val di Fassa.

Dal 14 ottobre, inoltre, sarà potenziata la trasmissione Paladina aumentando la durata di 30 minuti e con la messa in onda tre volte alla settimana.
(10 ottobre 2013)
------------------

2 commenti:

  1. Da noi invece in Regione, la musica cambia e i finanziamenti - e che finanziamenti! - si trovano solo per salvare dal fallimento il teatro lirico Verdi di Trieste: ben 14 milioni di euro + 2,9 milioni di euro per il solo 2014 (un milione in più rispetto al 2013!) !

    La tutela della lingua friulana a scuola si deve invece accontentare di soli 400 mila euro per il 2014, con un taglio drastico di ben il 55% dei fondi rispetto ai finanziamenti stanziati per il 2013.

    E non parliamo poi di trasmissioni televisive RAI in lingua friulana: inesistenti !

    Ci trasferiamo tutti in Val di Fassa?

    RispondiElimina
  2. La sede RAI di Udine (succursale della sede RAI di Trieste!) quanto personale ha? E perchè, considerato che Udine è al centro geografico del Friuli e capitale storica della Patria del Friuli, la sede RAI di Udine non viene potenziata con più risorse umane? E perchè non trasmette programmi (compreso un GR) in lingua friulana? La minoranza linguistica friulana, forte di ben 600 mila friulanofoni, non ha forse diritto anche ai sensi della L. 482/99 di trasmissioni giornalistiche e informative in lingua friulana? O i friulanofoni devono continuare ad accontentarsi delle informazioni sul Porto di Trieste, l'inquinamento di Servola, le mostre varie sempre a Trieste, le "prime" al lirico Verdi sempre di Trieste? E il tutto ovviamente sempre e solo in lingua italiana....

    RispondiElimina