domenica 21 luglio 2013

ANCHE PER LA CONSULTA I FRIULANI NON SONO UNA MINORANZA DI SERIE B !




LINGUA FRIULANA

LA CORTE COSTITUZIONALE
BOCCIA
IL GOVERNO MONTI
E RIPRISTINA
LA LEGALITA’ COSTITUZIONALE!

Anche per la Consulta
i friulani non sono
una minoranza di serie B !
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ERA IL
7 AGOSTO 2012

MINORANZE LINGUISTICHE: BOCCIATO DALLA CAMERA DEI DEPUTATI UN ORDINE DEL GIORNO CHE CHIEDEVA IL RIPRISTINO DELLA LEGALITA' COSTITUZIONALE
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OGGI SIAMO IL
18 LUGLIO 2013

Sentence de Cort Costituzionâl
sul insegnament de lenghe

Il furlan al vâl il todesc

19.07.2013
La lenghe furlane e à la stesse dignitât di chê todescje, slovene e francese.
Chest il significât dal pronunziament de Cort Costituzionâl taliane che e à dât il so parê sul ricors de Regjon Friûl-Vignesie Julie a rivuart de spending review dal guvier Monti dulà che e imponeve par lis scuelis de minorance furlane di nô aplicâ lis deroghis sul numar di scuelârs par vê un dirigjent che invezit a vevin lis minorancis di lenghe foreste, come chê todescje e chê slovene.
«E je stade fate justizie cuintri une discriminazion di no crodi», al comente Vielm Cisilin, diretôr de Arlef, l’Agjenzie regjonâl pe lenghe furlane. (…)

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E chest il
Comunicât stampe
del
COMITÂT 482


Anche per la Consulta
i friulani
non sono una minoranza di serie B

Con la sentenza numero 215, depositata il 18 luglio, la Corte Costituzionale è finalmente intervenuta sull’articolo 19, comma 5, del decreto legge n. 98 del 6 luglio 2011 (decreto legge sulla revisione della spesa pubblica) chiarendo a quanti ancora non l’avessero capito che la comunità di lingua friulana è una delle minoranze linguistiche storiche riconosciute dalla Repubblica italiana la cui tutela discende direttamente dall’articolo 6 della Costituzione e non una minoranza di serie B.

Da dove nasceva la questione? In pratica, intervenendo in materia di “razionalizzazione della spesa relativa all’organizzazione scolastica”, l’allora Governo Monti aveva deciso di ridurre l’interpretazione del concetto di “aree geografiche caratterizzate da specificità linguistiche” a quello di aree “nelle quali siano presenti minoranze di lingua madre straniera”.

Un intervento apparentemente di natura tecnica, ma che nelle sostanza introduceva un’aberrazione linguistica, storica e giuridica che creava minoranze linguistiche di serie A (quelle “di lingua madre straniera”) e di serie B (quelle che la Relazione Tecnica che accompagnava il decreto legge definiva, in spregio alla legge statale 482/99, dei “particolari dialetti” tra cui citava esplicitamente “il friulano, l’occitano e il sardo”).

In occasione della conversione in legge di tale decreto avevamo invitato l’Amministrazione regionale del Friuli – Venezia Giulia a intervenire presso la Corte Costituzionale se il Governo italiano non avesse cancellato tale aberrazione e oggi, a poco più di un anno di distanza, possiamo leggere la sentenza della Consulta che così recita “La norma impugnata attribuisce alla definizione di «aree geografiche caratterizzate da specificità linguistiche» una portata indiscutibilmente limitativa […] infatti, nel conferire a tale previsione il significato di aree «nelle quali siano presenti minoranze di lingua madre straniera», il legislatore statale determina una rilevante contrazione dell’àmbito applicativo della precedente disposizione […] la qual cosa determina una non giustificata discriminazione della lingua e della comunità friulana.

Il concetto ci sembra abbastanza chiaro e ci auguriamo possa evitare nuovi episodi di discriminazione nei confronti dei friulani (ma anche dei sardi, degli occitani, ecc.).

Non possiamo però non chiederci come sia possibile che, in un paese che si definisce civile e democratico, ci si trovi ancora a dover ricorrere alla Corte Costituzionale per affermare quelle che dovrebbero essere ormai delle ovvietà.

Il problema è purtroppo molto più profondo e infatti, a oltre un decennio dalla sua approvazione, non solo buona parte di quanto previsto dalla legge 482/99 sulla tutela delle minoranze linguistiche rimane lettera morta, ma i suoi stessi principi di base continuano ad essere ignorati da molti politici, amministratori, funzionari e anche giornalisti italiani.

C’è allora da chiedersi quando la Repubblica italiana riuscirà davvero a riconoscere pienamente la propria diversità linguistica e nazionale? A tale domanda però, neppure la Consulta può dare una risposta.

Udine, 19 luglio 2013

Il portavoce del Comitato 482
Carlo Puppo

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biel finâl

di

William Cisilino

No plasarà par nuie a chei dal Fatto quotidiano, che îr a àn criticât la Presidente de Regjon, Debora Serracchiani, par vê metût in vore, cuntun finanziament di pueste, la leç sul insegnament de lenghe furlane. No i larà jù dal sigûr nancje a chei radical-chic che a cjapin sù firmis par il Tibet e par il quechua, ma co a sintin a fevelâ di furlan ur ven la utriarie. Soredut, e sarà une brute gnove par cierts politics che no tu ti visis une-robe-une che a vedin fat te lôr cariere, ma a vegnin fûr come i cais cuant che al plôf, ogni volte che si presente la ocasion par dâ cuintri a la marilenghe.
O tabai de Sentence pene dade fûr de Cort costituzionâl in mert ae tutele de lenghe furlane. In pocjis peraulis, seont la Consulte, nol è permetût, nancje par resons di “spending review”, di limitâ i dirits de lenghis minoritariis. E il Stât, vintlu fat cuntun dai innomenâts decrets-Monti dal 2012, al à determinât “une no justificade discriminazion de lenghe e de comunitât furlane”. In sumis, al esist un judiç no dome a Berlin, ma ancje a Rome, parafrasant Bertolt Brecht.
La vicende, cemût che e je nassude, e je un pessim esempli di comedie ae taliane. E je lade cussì: a di un ciert pont si veve di rideterminâ par leç il numar minim di arlêfs par fâ restâ in pîts un istitût scolastic. Naturalmentri, pes zonis di minorance, al coventave previodi des deroghis, propit pe specificitât di chescj teritoris. E cussì al è stât fat. Ma dopo si son nacuarts che ta cheste forme no si sparagnave vonde, e alore a àn inventade, justeapont, la “soluzione all’italiana”, ven a stâi che sì, si pues derogâ a lis normis gjenerâls, ma dome se si è une minorance “di lenghe foreste”. E te relazion ae leç, il funzionari roman di turno, al à scrit che al va ben cussì, ancje parcè che il furlan al è un “dialet” e no une “lenghe”, in barbe a dute la legjislazion – europeane, taliane e regjonâl – di tutele. Par furtune, la Cort nus à dimostrât che a falin chei che a sostegnin che “al furlan no i coventin leçs”.
E vignìn a la morâl, che e je dople.
Prin: si à di cjapâ at, magari cussì no, che di timp incà la classe dirigjente taliane e je daûr, cu la scuse de crisi, a presentâ dutis lis piês debolecis di un Stât nazionalist; e je daûr a considerâ lis lenghis “altris” presintis di secui intal Paîs “malerba da sradicare”, come subit daspò des anessions dal 1861 e dal 1866. E al è massime in gracie de Costituzion e des leçs fatis buinis tai agns ’90 – voludis a fuart dai furlans – se o podìn inmò difindisi.
Secont: a Rome, tai uficis ministeriâi, no àn capît, no capissin e no capiran mai adimplen chês che a son lis esigjencis in teme di istruzion tes lenghis minoritariis pe nestre Regjon. E alore ce spietìno, cuntun decret atuatîf dal Statût di Autonomie – come che e à sugjerît simpri la Cort costituzionâl te sentence dal 2009 – di domandâ cheste competence al Stât? La propueste e je za in Comission paritetiche di 4 agns incà. Ce fin aie fat? I furlans a pratindin une rispueste.

Dal Blog di William Cisilino

4 commenti:

  1. Il Comunicato stampa del Comitato 482 è stato pubblicato domenica 21 luglio, sul quotidiano IL GAZZETTINO di Udine
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    L'articolo di William Cisilino dal titolo "Une comedie cuntun biel finâl", è stato pubblicato anche sul quotidiano IL MESSAGGERO VENETO Ud) -sabato 20 luglio 2013.

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  2. "No i larà jù dal sigûr nancje a chei radical-chic che a cjapin sù firmis par il Tibet e par il quechua, ma co a sintin a fevelâ di furlan ur ven la utriarie" al scrîf William Cisilino intal so articul.

    E ce dì chei "ignorants" del M5S che e àn presentât un emendament in Consei regjonâl, cuintri la tutele de lenghe furlane a scuele? Cualchidun, se ju cognos, ca i regali il test de Costituzion taliane e magari anche il test di cheste sentence de Cort Costituzionâl....

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  3. Il comunicato stampa del Comitato 482 è stato interamente pubblicato anche dal settimanale della Arcidiocesi di Udine, La Vita Cattolica, giovedì 25 luglio 2013.

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  4. Dal Blog Lidrîs e Butui (Turin):

    http://lidrisebutui.wordpress.com/2013/07/23/dos-bielis-gnovis-tiere-lenghe-e-libertat/.

    Dôs bielis gnovis: tiere, lenghe e libertât

    Il 23 di Lui 2013

    "Lis gnovis di chescj dîs, pal plui, a fasin vignî i sgrisui. Però a’nd è almancul dôs che a tocjin il Friûl e che o podìn calcolâlis tant che buinis.

    La prime e je di sù par jù une setemane indaûr, cuant che al è saltât fûr che Edipower al à rinunciât in maniere definitive al so progjet di dopleâ la centrâl idroeletriche di Somplât. Cuintri di chel progjet, che al varès condanât a muart il Lât di Cjavaç cence nancje puartâ zovaments di cualchi sorte ae popolazion, i comitâts a vevin metût in vore iniziativis e mobilitazions. A son stâts propit chei che a àn mandât ator la buine gnove de decision dai aministradôrs di Edipower, cemût che si pues lei achì.

    La seconde e tocje la tutele des minorancis, i dirits linguistics e in particolâr la lenghe furlane. La Cort Costituzionâl, cu la sô sentence numar 215 dai 18 di Lui, e à sclarît che no à nissune fonde juridiche la distinzion tra minorancis di serie A e minorancis di serie B, fate indenant de bande cussì clamade “spending review” un an indaûr.

    Che il proviodiment fat bon dal Guvier Monti, là che si fevelave, di une bande, di minorancis “di lingua madre straniera” e, di chê altre, di comunitâts definidis daûr dal ûs di “particolari dialetti” e fos une robe cence mani e cence sens, di plui ponts di viste, al jere za clâr in chê volte.

    Cumò no son plui dubis: la cuistion e je sclaride ancje ta chest comunicât dal Comitât/Odbor/Komitaat/Comitato 482.

    cumò si à di movisi in maniere consecuente, visantsi che no je tant une cuistion di puescj di dirigjent scolastic.

    La indicazion d sostance che e rive de sentence de Cort Costituzionâl e je clare: si à di movisi par meti in vore pardabon e par ben la legjislazion di tutele che in tancj cjamps – e in particolâr ta chel de scuele – e esist dome su la cjarte (e tancj no rivin nancje a leile alì…).

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